Sneltram langs de A12 wordt concreet

PrintE-mail
18/02/2017

De Vlaamse Regering heeft het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de nieuwe tramlijn tussen Willebroek en Brussel-Noord voorlopig vastgesteld.  Zo komt de realisatie van de nieuwe sneltram langs de A12 weer een stap dichterbij. “Het concrete tracé ligt nu duidelijk op tafel”, zegt Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vult aan: “We werken aan beter openbaar vervoer in Vlaams-Brabant”.

De Vlaamse Regering gaat fors investeren om nieuwe perspectieven te creëren voor de mobiliteit in Vlaams-Brabant. Concreet wordt er rond Brussel gewerkt aan 20 kilometer weginfrastructuur van de Ring, 40 kilometer gloednieuwe fietsinfrastructuur en de 60 kilometer traminfrastructuur van het Brabantnet. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft de weg vrijgemaakt voor een trambus op het Ringtracé van het Brabantnet. De project-MER voor de Luchthaventram van Brabantnet is lopende. En nu is er ook een GRUP voor de derde prioritaire verbinding van het Brabantnet: Willebroek-Brussel-Noord.

Het tracé van de toekomstige sneltram tussen Willebroek en Brussel-Noord loopt langs en zo dicht mogelijk bij de A12. Tussen Willebroek en Londerzeel zal de tram aan de oostzijde van de A12 rijden. In Londerzeel kruist de sneltramlijn de A12 om te verknopen met de spoorlijn Mechelen-Gent. Eenmaal buiten het Vlaamse grondgebied sluit de tram aan op lijn 3 en 7 van het Brusselse net, om zo helemaal tot aan Brussel-Noord te rijden.

De haltes in Londerzeel, Meise en Wolvertem en de eindhalte ‘Fort Breendonk’ in Willebroek worden gecombineerd met een pendelparking. “We stimuleren combimobiliteit, waarbij je vlot kan schakelen tussen de auto en het openbaar vervoer”, zegt Weyts. “Het wordt in de toekomst heel makkelijk om je auto achter te laten en op de sneltram naar Brussel te springen”.

Schauvliege: “Dit is een grote stap in de richting van een metropolitaan collectief vervoerssysteem waar in het witboek BRV om wordt gevraagd”. 

Het GRUP creëert ook ruimte voor de aanleg van een fietssnelweg op een deel van het tracé. De nieuwe op- en afrittencomplexen die in Londerzeel en Meise noodzakelijk zijn voor de aanleg van de tramlijn passen ook in de opwaardering van de A12 naar een echte snelweg.

Er zal bos moeten wijken om plaats te maken voor de sneltram, maar dat wordt op andere plaatsen ruimschoots gecompenseerd met extra groen. “We leggen extra bos aan, zodat er op het eind van de rekening meer bomen staan dan vandaag”, zegt Weyts. “Zo komen we ook dichterbij de doelstelling om bijkomend toegankelijk groen te voorzien in de Vlaamse Rand”.